Behandlingar

Akut tandvärk

Om du har skadat en tand eller har fått akut tandvärk vänta inte för länge med att söka tid hos akuttandläkare. Att skjuta upp din tandvård för din skadade tand kan leda till mer komplexa och permanenta skador. Hos oss kan du hitta sista minuten-tider hos en av våra tandläkare.

Vi prioriterar alltid akuta besvär. Kontakta oss, vi kan ha tid för dig redan idag!

Undersökning

Vid undersökningstillfället bildar vi oss en uppfattning om ditt behov och målet är att du ska vara nöjd med både funktion och estetik. Vi jobbar förebyggande och tillsammans ska vi också skapa förutsättning för att du ska kunna ta hand om din mun.

Behandlingsplan och kostnadsförslag presenteras i samband med din undersökning.

Lagningar

Alla lagningar sker idag med olika typer plastmaterial eller kompositer som ger fullgod ersättning för förlorad hårdvävnad och det vi väljer för vanliga fyllningar idag.

Saknas det mycket tandsubstans eller om du har höga estetiska önskemål kan man välja olika typer av porslinsersättningar.

Rotbehandling

En rotbehandling går alltid i två steg. Det vi gör är att – smärtfritt – öppnar och avlägsnar inflammerad/infekterad pulpavävnad. Rengör i rotkanalerna och spolar med bakteriedödande plus en salva i tanden som hjälper kroppen att läka ut runt omkring i omgivande käkben.Antingen yttrar sig behovet som värk/obehag, ibland akut. Eller så ser man på röntgen om det behövs.

Tandlossning

Tandlossning eller parodontit orsakas av en kronisk inflammation i tandköttet. Detta är en ganska vanligt sjukdom i munnen. Orsaken är en förhöjd mängd, skadliga bakterier som fått fäste runt tandhals och på rotytor i tandköttskanten.

Behandling av inflammerat tandkött/tandlossning är i de allra flesta fall mekaniskt rengöring i någon form.