Tandläkare i Umeå

Viktig info till våra patienter!

På grund av Coronaläget gäller följande råd för tandvården.

Om du har några förkylningssymptom eller har varit utomlands. Om du tillhör någon riskgrupp pga annan sjukdom eller är 70 år eller äldre. Kontakta oss för ombokning av din tid.

Om du akuta problem och tillhör riskgrupp - kontakta oss för individuell bedömning. Om du har förkylningssymptom eller är sjuk och behöver akut tandvård - kontakta tandakuten NUS som har resurser för att ta hand om detta.

OBS! Våra öppettider är minskade under våren men vi kommer att ha bemanning varje dag.

Blekning

tandblekning

Tandblekning

Det finns många faktorer som spelar in vid missfärgade tänder, det kan vara kosten – som kaffe, te eller vin. Det kan bero på rökning och snusning och vissa mediciner. Med åren får tänderna också en naturligt mörkare färg.

Blekning brukar vara ett effektivt sätt att få en vitare färg på tänderna. Här får du komma och göra ett avtryck på tänderna för att senare få en mjuk och tunn blekskena som du även kan använda vid senare blekningar.
Du får sedan med dig blekgel och bleker själv dina tänder under en kortare period hemma.
Blekningen föregås av en undersökning här och en eventuell rengöring av tänderna.
All information och instruktioner får du både muntligen och med ett papper hem.
Biverkningar av blekning kan vara ilningar i tänderna och etsning på tandköttet, båda är helt övergående. Du har säkert många frågor om du funderat på att bleka dina tänder. Då är du mer än välkommen att ringa eller komma upp till oss så svarar vi på dom.