Tandläkare i Umeå

Viktig info till våra patienter!

På grund av Coronaläget gäller följande råd för tandvården.

Om du har några förkylningssymptom eller har varit utomlands. Om du tillhör någon riskgrupp pga annan sjukdom eller är 70 år eller äldre. Kontakta oss för ombokning av din tid.

Om du akuta problem och tillhör riskgrupp - kontakta oss för individuell bedömning. Om du har förkylningssymptom eller är sjuk och behöver akut tandvård - kontakta tandakuten NUS som har resurser för att ta hand om detta.

OBS! Våra öppettider är minskade under våren men vi kommer att ha bemanning varje dag.

Tandlossning

Tandlossning eller Parodontit som det också heter, Orsakas av en kronisk inflammation i tandköttet. Detta är en ganska vanligt sjukdom i munnen. Ju tidigare detta upptäcks desto bättre.
Orsakern är en förhöjd mängd, skadliga bakterier som fått fäste runt tandhals och på rotytor i tandköttskanten. Bakterier trivs väldigt bra i plack och på tandsten.

Förvärrande faktorer är dessutom rökning, stress, sjukdomar som påverkar immunförsvaret som t.ex diabetes, gravida kvinnor har också en ökad risk för tandköttsinflammationer. Det finns också ärftliga orsaker.

Behandling av inflammerat tandkött/tandlossning är i de allra flesta fall mekaniskt rengörning i någon form.
Tecken på tandlossning och tandköttsinflammation: Svullet och rött tandkött. Löst och slappt tandkött. Blödande och ömmande tandkött. Ser du någon eller några av dessa tecken så ta kontakt med oss och få en tid till tandläkare eller tandhygienist för en undersökning.